Thursday 20 January 2011

Niistä projektinhallintataidoista...

Koulussa alkoi tällä viikolla hieman hauskempi jakso. Ma-to 8.15-11.30, pe ei laisinkaan koulua. Eli projekteille on aikaa. Ikävä kyllä projektinhallintataitoni ovat mitä ovat, Meneillään on Pröngiä, Yool-suunnittelua, MERPG (joka sisältää 2-4 aliprojektia, sillä peli vaatii A)moottorin joka pyörittää peliä B)SDK:n C)mediat D)Sen varsisen pelikoodin), Skriptihöskä ja pari pienempää kokeilua. Kaikki projektinhallintaohjeet korostavat sitä että meneillään saa olla vain yksi projekti kerrallaan. Ehkä MERPG-kokonaisuus vielä menisi läpi, sillä MERPG-projekti saa koottua yhteen Visual Studion solutioniin (ehkä jotain netissä toteutettuja SDK-työkaluja lukuunottamatta), mutta MERPG ja Pröng, joilla ei oikeastaan ole mitään vuorovaikutusta toistensa kanssa, eivät MISSÄÄN NIMESSÄ saisi olla samaan aikaan alasimella.

Joka tapauksessa, tällä viikolla olen kasannut pätsiä Pröngiin, tehnyt ryhmätyösovellusta MERPG:n tarinan ryhmätuottoa varten ja kasannut MERPG:n moottoria. Tuo ryhmätyösovellus, joka ei ehkä voita mitään MS SharePoint Serveriä, mutta onpahan toimivaksi suunniteltu kuitenkin, toimii niin, että käyttäjä kirjautuu sinne Pröng-tunnuksilla ja skripti lataa tarinataulusta, tietokannasta, kaikki tähän mennessä kirjoitetut tarinanpalat ja tulostaa ne. Tähän tulostetaan formiin <textarea>, johon käyttäjä saa kirjoittaa tarinanpätkänsä. Textarea-elementtiin voisi iskeä javascript-purkan joka nostaa kentän korkeutta kun rivejä on tarpeeksi. Ei millään pahalla ketään kohtaan, mutta Fairandcruel ja Sceadungungengarmikälie on opettanut minulla kuinka rasittavia alimittaiset textareat ovat.

Sitten, kun textareaan on kirjoitettu tarinanlisäys, se lähetetään POSTilla palvelimelle, joka iskee lisäykset kantaan. Sitten minä ehkä-ennakko-moderoin (suomeksi sanoen siis moderoin ehkä ennakkoon), mutten etsi peeloviestejä, sillä Pröngtunnukset on annettu vain luotetuille persoonille (:P), vaan etsin materiaalia jonka toteutus on vaikeaa tai mahdotonta omilla taidoillani. Abstraktointi on hieno taito, ja monitasoinen abstraktointi pystyy ratkaisemaan moniakin ongelmia (kuinka mallintaa funktiokutsu proseduaaliympäristössä?), mutta ei sekään ihmeisiin pysty.

Tuo MERPG-moottori ei ole vielä kovin ihmeellisessä kuosissa. Se osaa nyt lähinnä napata tilesetistä tilen kohdasta (X,Y) ja piirtää sen SDL:llä ruudulle. Pitäisi laajentaa objektimoottoriani tukemaan kameroita... Muuten tuo karttamoottori on aika turha, ja pelin teosta tulee vaikeaa.

Ensikertaan :P

2 comments:

  1. Etpähän sitten tehnykää kässärisössäriä :D

    ReplyDelete
  2. No en kyl :P Seuraava teksti tullee MERPG-moottorista, kunhan se edistyy....

    ReplyDelete