Sunday 16 January 2011

Uusi vuosi, vanhat kujeet

Kuten jotkut saattavat tietää, palasin viikko sitten Teneriffalta. Viime viikon taas olin töissä miltei puolipäivisiä päiviä, matkat mukaanluettuna, joten en ole ollut kovin aktiivinen. Jotain edistystä on kuitenkin tapahtunut :P

Lopetin viimevuoden ilmoituksella Skriptihöskä viitosesta. Saanen ilolla ilmoittaa, että loman aikana edistyin siinä projektissa. Minulla on nyt suunnitelma muuttujasysteemistä, jota toteuttaessani harjoittelin myös c++n virtuaalifunktioita aka polymorfismia. Eli suomeksi sanoen, sijoitusoperaattorit toimivat nykymuodossaan, string-muuttujasijoituksessa kutsutaan string-sijoitinta string-luokasta eikä desimaalisijoitinta int-luokasta, ja kaikki perytyvät yhteisestä kantaluokasta! Tämä helpottaa järjettömästi funktioiden muuttuja-avaruuksien toteutusta, mistä seuraavaksi lisää.

Funktioistakin on jonkinlainen suunnitelma. Funktioiden olisi tarkoitus tukea omia muuttuja-avaruuksiaan, parametrien vastaanottamista ja palauttamista, lisäksi funktiokutsuarkkitehtuurin (aka kutsupinon) pitäisi mahdollistaa monen, samaa funktiota kutsuvan kutsun päällekkäinlatominen. Suomeksi sanoen rekursiivisuuden pitäisi toimia.

Koska kutsupino pakottaa toteuttamaan kaiken seemäisesti funktioiden sisällä, kieli tulee sisältämään kuuluisan Main()in. Pääfunktio-ajattelun pitäisi myös nopeuttaa koodin parsimista. Vielä on auki, että toimiiko pääfunktion valinta "int main(void)" -tyyppisen kliseisesti vai pakotanko käyttäjän spesifioimaan preprocessor-direktiivillä (lavlia tuo finglish :P) pääfunktion nimen.

C++ on osoittautunut äärimmäisen kivaksi ympäristöksi tälläiselle projektille. Yleisön on turha vielä odottaa projektilta mitään konkreettista, mutta minulla on isot odotukset tässä. Täytyy vain toivoa ettei intoni lopahda.


Toinen uutinen. Lomalla sain idean eräästä pelistä. Julkistin sen fairandcruelissa ja yhteisö piti ideasta. Pelin toteutusympäristöksi on mielestäni ehdottomasti asetettava C++ - SDL-kirjastolla. Minulla on suunnitteilla peliin paljon kivoja ominaisuuksia, joita täytyy demota pian. Ehkä jo tässä kuussa. Taidankin alkaa toteuttamaan näitä demoja nyt :P

No comments:

Post a Comment